Inside my vault, I’ve already discussed who a demanding reader is, what his role entails, and have meditated on this extensively. The number of notes where ideas about him have accumulated is staggering.
In short, he embodies several traits that distinguish him as an exceptional reader.
He skims much more than he thoroughly reads.
The usual dichotomy between a non-reader and a reader.
He is a discerning reader, which means that he adopts a particular attitude towards any wisdom.
Even when he is critical of the writer, it doesn’t mean that there is no mutual respect.
But most importantly, he designs situational models that can be applied to the conditions he exists in.
It’s not the person who merely decodes symbols from paper, but the one who is devoted to the act of reading itself.
And by the act of reading, I mean the process of discovering one’s own wisdom.
Aristotle wrote that a good society lives three lives, each of which can be ascribed to a demanding reader in a certain way:
The life of knowledge and productivity.
The reader knows how to interact effectively with knowledge: [[various reading techniques|what to read, how to read, and how to document]] what has been learned.
The life of entertainment.
For a reader, everything is a game; a demanding reader doesn’t regard someone else’s wisdom as immutable. Quite the opposite, for him, a book is a scenario that can be altered and a proposition that needs to be tested and evaluated for its merit.
The life of contemplation.
What has the reader absorbed, and how should he live?
In a certain respect, it’s an ethical question, akin to the one I ask myself more often lately.
What have I accomplished, and how should I proceed with my life?
Суть требовательного читателя
Значение Требовательного Читателя
Внутри моего архива я уже обсудил, кто такой [[Загадочная роль Требовательного чтеца|требовательный читатель]], какова его роль и долго размышлял над этим. Количество заметок, где накоплены идеи о нём, поражает.
Вкратце, он воплощает несколько черт, которые выделяют его как исключительного читателя.
Он сканирует текст намного больше, чем читает его тщательно.
Обычная дихотомия между не-читателем и читателем.
Он разборчивый читатель, что означает, что он принимает особое отношение к любой мудрости.
Даже когда он критичен по отношению к писателю, это не означает отсутствия взаимного уважения.
Но, что самое важное, он создаёт [[Model of reading the information by the demanding reader. How he sees every text.canvas|ситуационные модели]], которые можно применять к условиям, в которых он существует.
Это не человек, который просто [[The sequential text in the 21st century is extremely outdated|декодирует символы]] с бумаги, а тот, кто предан самому акту чтения.
И под актом чтения я подразумеваю процесс открытия собственной мудрости.
Аристотель писал, что хорошее общество живёт тремя жизнями, каждая из которых в определённой степени может быть приписана требовательному читателю:
Жизнь знания и продуктивности.
Читатель знает, как эффективно взаимодействовать с знанием: [[various reading techniques|что читать, как читать и как документировать]] то, что было усвоено.
Жизнь развлечений.
Для читателя всё — это игра; требовательный читатель не считает чью-то мудрость неизменной. Напротив, для него книга — это сценарий, который можно изменить, и предложение, которое нужно проверить и оценить на его ценность.
Жизнь созерцания.
Что усвоил читатель и как он должен жить?
В определённой степени это этический вопрос, подобный тому, который я всё чаще задаю себе в последнее время.